بارداری در هفته ی 34

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

وزن کودک شما به 2155 گرم رسیده است و اندازه بدن او هم حدود 45.5 سانتیمتر شده است. لایه های چربی که برای تنظیم دمای بدن او بعد از تولد موردنیاز است در حال کامل شدن هستند که در نتیجه بدن کودک شما حالت گردتری بهخود گرفته است. سیستم عصبی مرکزی او در حال تکمیل شدن است و اکنون ریه هایاو کاملا رشد کرده اند. اگر از احتمال بروز زایمان زودرس نگران هستید بایدبدانید که تقریبا 99% از کودکانی که به این مرحله از رشد می رسند در خارجاز رحم نیز قادر به ادامه حیات خواهند بود و بسیاری از آنها به عوارضدرازمدت ناشی از زایمان زودرس مبتلا نخواهند شد.

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

شما ممکن است اخیرا کمی احساس خستگی کنید که کاملا قابل درک است. از فعالیتخود بکاهید و برای روز زایمان انرژی ذخیره کنید. اگر باید مدت زمان زیادیرا روی پاهای خود بایستید از کمربند حاملگی استفاده کنید زیرا از شکم شمامحافظت کرده و بخشی از وزن شما را در بقیه بدن پخش می کند. اگر هم به مدتطولانی نشسته یا خوابیده اید، به سرعت از جای خود بلند نشوید زیرا ممکن استخون در پاهای شما جمع شده باشد که در نتیجه فشار خون شما (برای چند لحظه) افت می کند که در نتیجه ممکن است در هنگام بلند شدن احساس سرگیجه داشتهباشید.


اکثر ماماها به خانمهای حامله پیشنهاد می کنند که از ماساژ پرینه (ماساژ ناحیه بین واژن و مقعد) استفاده کنند تا از پارگی آن در هنگامزایمان پیشگیری شود. اکنون زمان مناسبی برای انجام این کار است هرچند ممکناست این ماساژ برای برخی خانمها چندان راحت نباشد و همچنین انجام این ماساژلزوما مانع پاره شدن پرینه نمی شود. به هر حال در این مورد از پزشک خودبپرسید و روش انجام آنرا فرا بگیرید.


شما ممکن است برآمدگی ها یاتاولهایی را بر روی شکم خود مشاهده کنید که همراه با احساس خارش باشد. بروزاین تاولها ممکن است تا کفل یا کشاله ران هم امتداد پیدا کند. این عارضهمعمولا بی خطر بوده و بثورات و کهیرهای خارش دار دوران بارداری نامیده میشود. اما به هر حال در صورت مشاهده این موارد از پزشک خود بخواهید شما رامعاینه کند تا از سلامت شما مطمئن شود. در ضمن اگر در تمام بدن خود احساسخارش دارید حتی اگر این خارش شدید نیست به پزشکتان اطلاع دهید.

 

 

فعالیت های این هفته

 

زایمان ممکن است زودتر از وقت مقرر رخ دهد پس برای آن برنامه ریزیکنید: شما ممکن است به زودی زایمان را تجربه کنید یا مدت زمان بستری بودنشما در بیمارستان بیشتر از آن چیزی باشد که اکنون پیش بینی می کنید. کلیدخانه خود را به حداقل یکی از بستگان یا دوستان خود بدهید تا در صورتی کهچیزی از منزل نیاز داشتید و خودتان قادر نبودید به خانه بیایید آن را برایشما بیاورند. دوستان یا بستگان شما باید در موقع ضرورت کارهای زیر را انجامدهند؛ پس کارها را تقسیم کرده و به آنها اطلاع بدهید:


-
نگهداری ازبقیه فرزندان شما در دوران زایمان و بستری بودن در بیمارستان؛

- بردنکودکان به مدرسه و فعالیتهای فوق برنامه و برگرداندن آنها؛

- آب دادن بهگلها و گیاهان، مراقبت از حیوان خانگی و گرفتن پیامها و نامه ها؛

- تعیین کسی که کارهای شما را در محل کار انجام دهد یا هر وظیفه دیگری را کهبر عهده دارید متقبل شود؛

نام و شماره تماس این افراد را در کیف دستیخود قرار داده یا وارد گوشی تلفن همراه خود کنید تا بتوانید در هنگام نزدیکشدن زایمان به سرعت به آنها خبر بدهید.





+ نوشته شده در دو شنبه 4 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 4:45 توسط phna |